Wednesday, May 27, 2015

តែង​សេចក្តី​អត្ថាធិប្បាយ​បែប​ពិភាក្សា

រៀប​រៀង​ដោយ៖ ស៊ឹម ​គឹម​ស៊ាន ​សាស្ត្រាចារ្យ​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ​ នៃ​វិ.បវេល​ ខេត្ត​បាត់​ដំបង


.និយមន័យ
   តែង​សេចក្តី​បែប​ពិភាក្សាគឺ​ជា​តែង​សេចក្តី​មួយ​បែប​ដែល​ចោទ​ឡើង​នូវ​បញ្ហា​ ឬ​លើក​ឡើង​នូវ​ប្រធាន​បទ​មួយ​ដែល​តម្រូវ​ឳ្យ​អ្នក​សរសេរ​ពិភាក្សា​ដោយ​មាន​មតិ​ស្រប​ និង​មតិ​ផ្ទុយ​ ហើយ​ត្រូវ​មាន​ការ​អះអាង​យ៉ាង​រឹង​មាំ។​ អ្នក​សរសេរ​ត្រូវ​វែកញែក​រក​ខុស​ត្រូវ​ រក​ល្អ​ឬ​អាក្រក់​ មាន​ប្រយោជន៍​ ឬ​គ្មាន​ប្រយោជន៍​...​ ដើម្បី​ធ្វើ​ការ​វិនិច្ឆ័យ​ថា​មតិ​ណា​មួយ​ត្រឹម​ត្រូវ​ជាង។

.លក្ខណៈសម្គាល់
  ដើម្បី​ឳ្យ​ដឹង​ថា​ប្រធាន​តែង​សេចក្តី​បែប​ពិភាក្សា​ យើង​ត្រូវ​មើល​ពាក្យ​បង្គាប់​បញ្ជា​ដូច​ខាង​ក្រោម៖
.ពាក្យបង្គាប់
  ​- ចូរ​ពិភាក្សា
  - ចូរ​រិះ​គន់
  - ចូរ​វែកញែក​រក​ខុស​ត្រូវ
.ពាក្យចោទសួរ
 + ប្រធាន​មាន​មតិ​១
  - តើមតិ​នេះត្រឹម​ត្រូវ​ដែរ​ឬ​ទេ?
  - តើ​មតិ​ខាង​លើ​សម​ហេតុ​ផល​ដែរ​ឬ​ទេ?
  - តើ​ទស្សនៈ​នេះ​សមរម្យ​ដែរ​ឬ​ទេ?
 + ប្រធាន​មាន​មតិ​២
  - តើ​មតិ​ទាំង​ពីរ​នេះ​មួយ​ណា​ត្រឹម​ត្រូវ​ជាង?
  - តើ​ទស្សនៈ​មួយ​ណា​សមរម្យ​ជាង?
. គម្រោងតែង
I. ផ្តើម​សេចក្តី
  - លំនាំ​បញ្ហា និយាយ​ពី​បញ្ហា​ឳ្យ​ទាក់​ទង​ជា​មួយ​ប្រធាន​ សរសេរ​ប្រហែល​៣​ ទៅ​ ៥​បន្ទាត់។
  - ចំណូល​បញ្ហា លើក​យក​ទស្សនៈ​ ឬ​មតិ​ប្រធាន​មក​បង្ហាញ​ ដោយ​សរសេរ​មតិ​ប្រធាន​ក្នុង​អភន្តរ​សញ្ញា។
  - ចំណោទ​បញ្ហា លើក​យក​មតិ​ប្រធាន​មក​ចោទជា​សំណួរ។​ សំណួរ​ដែល​គេ​និយម​ប្រើ​មាន​ដូចជា៖
  - តើមតិ​នេះត្រឹម​ត្រូវ​ដែរ​ឬ​ទេ? (ប្រធាន​មាន​មតិ​តែ​មួយ)
  - តើ​មតិ​ទាំង​ពីរ​នេះ​មួយ​ណា​ត្រឹម​ត្រូវ​ជាង? (ប្រធាន​មាន​មតិពីរ)
II .តួសេចក្តី
 -ឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី ដើម្បី​ជា​ជំនួយ​ដល់​ការ​ពិភាក្សា​មតិ​ខាងលើ​យើង​គួរ​គប្បី​យល់​ពី​អត្ថន័យ​នៃ​ពាក្យ​មួយ​ចំនួន​ដែល​មាន​ក្នុង​ប្រធាន​ជា​មុន​សិន
 - ពន្យល់ពាក្យ យើង​ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​ពន្យល់​ពាក្យ​គន្លឹះ​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ប្រធាន(អាច​មាន​ពីរ ទៅ​បី​ពាក្យ)
  - ពន្យល់​ន័យ​ប្រធាន​ យើង​អាច​ប្រើ​សំនួន​ពាក្យ​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​សំនួន​ពាក្យ​ដូច​ខាង​ក្រោម
   +ដូច​នេះ​ទស្សនៈ​ប្រធាន​ចង់​មាន​ន័យថា​ .​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​(ប្រធាន​មាន​មតិ​តែ​មួយ)
   +ដូច​នេះ​ទស្សនៈ​ប្រធាន​មាន​អត្ថន័យ​ពីរ​ផ្ទុយ​គ្នា​គឺ​មតិ​ទី​មួយ​យល់​ថា​ .​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​ រី​ឯ​មតិ​ទី​ពីរ​យល់​ថា​ .​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.(ប្រធាន​មាន​មតិ​ពីរ)
  - បកស្រាយ
    .​មតិ​ទី​មួយ​ឬ​មតិ​ស្រប ជា​ការ​ពិត​ណាស់​ ឬ​ដូច​ដែល​មតិ​ប្រធាន​បាន​លើក​ឡើង​មែន .​.​.​(កត់​មតិ​ប្រធាន​ចូល)​.​.​. បាន​ជា​គេ​ហ៊ាន​ពោល​បែប​នេះ​ព្រោះ​គេ​សំអាង​ថា ​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​ ។​
    .សរុប​មតិ​ សរុប​សេចក្តី​មក​យើង​ឃើញ​ថា​ .​.​.​(កត់​មតិ​ប្រធាន​ចូល)​.​.​.​.ពិតមែន ។
   .​មតិ​ទី​ពីរ​ឬ​មតិ​ផ្ទុយ
   + យើង​អាច​យក​មតិ​ទី​មួយ​មក​ចោទ​ជា​សំណួរ​ដោយ​បន្ថែម​ពាក្យ​ « មែន​ឬ » ឧទាហរណ៍​ តើ​ស្ត្រី​ពិត​ជា​បង្វិល​ចង្ក្រាន​មិន​ជុំ​មែន​ឬ?
   + ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​ដោយ​លើក​យក​អំណះ​អំណាង​មក​បញ្ជាក់
    .សរុប​មតិ​ផ្ទុយ សរុប​សេចក្តី​មក​យើង​ឃើញ​ថា .​.​.​(កត់​មតិ​ប្រធាន​ចូល)​.​.​.​.​ ពិត​មែន
   - មតិ​ពិភាក្សា រួម​សេចក្តី​មក​យើង​ឃើញ​ថា​មតិ​ទាំង​ពីរ​សុទ្ធ​តែ​មាន​អំណះ​អំណាង​សម​ហេតុ​ផល​រៀងៗ​ខ្លួន ប៉ុន្តែ​មតិ​ទី​មួយ​មិន​ទាន់​សម​ហេតុ​ផល​ទេ​ .​​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​ ចំណែក​មតិ​ទី​២ វិញ .​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​
III.បញ្ចប់​សេចក្តី
   - វាយ​តម្លៃ​ប្រធាន  ឆ្លង​តាម​ការ​ពិភាក្សា​ខាង​លើ​ យើង​អាច​វាយ​តម្លៃ​បាន​ថា​ ទស្សនៈ​ប្រធាន​មិន​ទាន់​ត្រឹម​ត្រូវ​គ្រប់​ជ្រុង​ជ្រោយ​ /មិន​ត្រឹម​ត្រូវ​ទេ​ .​.​.​ ​​.​.​.​.​.​.​.
   - មតិ​ផ្ទាល់​ខ្លួន ដូច​នេះ​ក្នុង​នាម​យើង​ជា​សិស្សានុសិស្ស​ត្រូវ​ខិត​ខំ​រៀន​សូត្រ ​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.​.







No comments:

Post a Comment

Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks
Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks