Friday, September 25, 2015

សត្វគ្រុឌ និងសត្វនាគ

   
   គ្រុឌ​ជា​ស្តេច​បក្សី​តំណាង​ធាតុ​ឈ្មោល​ធាតុ​ភ្លើង​ នាគជា​ស្តេច​ល្មូន​តំណាង​ធាតុ​ញី​ ធាតុទឹក
គ្រុឌ​ស្អប់​នាគ​ ចូលចិត្ត​ជាន់​នាគ​ ចាប់​នាគ​ និង ស៊ី​នាគ​ជា​អាហារ​ ដែល​ជាតិ​សាសន៍​ជា​ច្រើន​បាន​យក​មក​ធ្វើ​ជា​សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម សាង​រូប​ទាំង​នោះ​ឡើង។
កម្ពុជា​យក​និមិត្ត​រូប​នាគ​តំណាង​នគរ​មាតា​ធិបតេយ្យ​នាង​នាគ។​ រី​ឯ​ប្រទេស​ថៃ​ ជ្រើសរើស​គ្រុឌ​ក្រហម​គ្រុឌភ្លើង​សម្រាប់​សំគាល់​ប្រទេស​គេ​ ដោយសារ​អានុភាព​របស់​គ្រុឌ​បើ​ទោះបី​គ្មាន​ទឹក អម្រឹត​ ក៏​គ្រុឌ​មាន​ជីវិត​អមតៈ​តាម​ពរ​ព្រះវិស្ណុ​ និង​រឿង​អរិយ​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​រវាងខ្មែរ​សៀម។​ ប្រទេស​ឥណ្ឌូនេស៊ី ​និង​ម៉ុងហ្គោលី​ ក៏​បាន​យក​គ្រុឌ​ជា​និមិត្តរូប​ប្រទេស​ខ្លួន​ផង​ដែរ។

. ប្រវត្តិសត្វគ្រុឌ
      សត្វ​គ្រុឌ​មាន​ប្រវត្តិ​តាំង​ពី​យូរលង់​មក​ហើយ​ ដែល​សត្វ​នេះ​មាន​ពាក់ព័ន្ធ​ នៅ​ក្នុង​ទេវកថា​នៃ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា។​ សត្វ​គ្រុឌ​នេះ​ដែរ​ ក៏​ត្រូវ​បាន​គេ​ចាត់​ទុក​ដូចជា​សត្វ​អច្ឆរិយៈ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ ដែល​ខ្មែរ​បុរាណ​បាន​ឲ្យ​តម្លៃ​ តាំងពី​ប្រមាណ​ជាង​ ០០០ឆ្នាំ​មក​ហើយ។​ នៅ​ក្នុង​ទេវកថា​ឥណ្ឌា​ មាន​សត្វ​ជា​ ច្រើន​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ទុក​ថា​ជា​ទេព​ ឬ​ក៏​ជា​ពាក់​កណ្តាល​ទេព​ ឧទាហរណ៍​ដូច​ ពស់ ឬ​នាគ​ អណ្តើក ខ្លាឃ្មុំ ស្វា គោ ដំរី ក្ងោក ខ្លា​ជាដើម។​ ដូច​គ្នា​នេះ​ដែរ​ សត្វ​គ្រុឌ​ ក៏​មាន​តួ​នាទី​សំខាន់​ក្នុង​ទេវកថា​ឥណ្ឌា​ ហើយ​ត្រូវ​បាន​គេ​ចាត់​ទុក​ថា​បក្សី​រាជា។​ សត្វ​គ្រុឌ​គឺ​ជា​យាន​ជំនិះ​របស់​ព្រះវិស្ណុ​ ហើយ​សត្រូវ​ សួរ​ពូជ​របស់​គ្រុឌ​គឺ​សត្វ​នាគ។​ នៅ​ឥណ្ឌា​មាន​ពិធី​បុណ្យ​គោរព​បូជា​ដល់ គ្រុឌ​ដែល​តែងតែ​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ថ្ងៃ​៥កើត ខែ​ស្រាពណ៍រៀងរាល់​ឆ្នាំ។
. រឿងនិទានទាក់ទងនឹងគ្រុឌ
      មហាឥសីកស្សបៈមាន​ភរិយា​ពីរ​រូប​គឺ​នាងកាឌ្រុ​ និង​នាងវីនីតា។​ នាង​កាឌ្រុ​បាន​ផ្តល់​កំណើត​កូន​ជា​សត្វ​ពស់​មាន​ចំនួន​រាប់​សិប​ពាន់​ក្បាល​ ហើយ​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ទុក​ថា​បុព្វការី​នៃ​សត្វពស់​នៅ​លើ​ផែនដី​នេះ។​ ចំណែក​ឯ​នាង​វីនីតាបាន​ផ្តល់​កំណើត​ឲ្យ​សត្វគ្រុឌ​ដ៏​មាន​អំណាច​ឬទ្ធានុភាព។​ ថ្ងៃ​មួយ​នាង​កាឌ្រុ​ និង​នាង​វីនីតា​ បាន​លេង​ល្បែង​ភ្នាល់​គ្នា​ដោយ​ទាយ​ ពណ៌​កន្ទុយ​សេះ​ក្បាល​៧​អាច​ហោះ​បាន​ដែល​កើត​ចេញ​ពី​ការ​កូរសមុទ្រ​ទឹកដោះ។ នាង​កាឌ្រុបាន​ទាយ​ថា​កន្ទុយសេះ​មាន​ពណ៌​ខ្មៅ​ រី​ឯ​នាងវីនីតា​ថា​ពណ៌ស។​ ពួក​គេ​បាន​ភ្នាល់​គ្នា​ថា​នរណា​ក៏​ដោយ​ឲ្យ​តែ​ចាញ់​គឺ​ត្រូវតែ​បម្រើ​អ្នក​ឈ្នះ។​ នាង​កាឌ្រុ​បាន​ប្រើ​ល្បិច​បោកប្រាស់​នាង​វីនីតា​ដោយ​ប្រើ​ ឲ្យ​កូន​របស់​ខ្លួន​ដែល​ជា​សត្វ​នាគ​ក្លែងខ្លួន​ធ្វើ​ជា​កន្ទុយ​សេះ។​ ដូច្នេះ​ហើយ​ នាង​វីនីតា​ត្រូវ​បម្រើ​នាង​កាឌ្រុ​ និង​កូន។​ នាង​កាឌ្រុ​ បាន​ធ្វើ​បាប​នាង​ វីនីតា​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា។​ប៉ុន្តែ​ក្រោយ​មក​ពពួក​នាគ​ថា​នឹង​យល់ព្រម​ដោះលែង​គ្រុឌ​ និង​ម្តាយ​ ប្រសិន​ជា​គ្រុឌ​អាច​ទៅ​យក​ទឹក​អម្រឹត​របស់​ព្រះឥន្ទ​បាន។​ គ្រុឌ​បាន​ ប្រឹងប្រែង​យ៉ាងខ្លាំង​ ហើយ​ទី​បំផុត​ទទួល​បាន​ទឹកអម្រឹត​ ហើយ​បាន​រំដោះ​ខ្លួន​ និង​ម្តាយ​ពី​ទាសភាព​របស់​នាគ​ និង​នាង​កាឌ្រុ។​ ក្រោយមក​គ្រុឌ​ និង​ម្តាយ​បាន​ដឹង​ពី​ល្បិច​នេះ​ ហើយ​បាន​ដាក់​បណ្តាសា​ដល់​នាង​កាឌ្ រុ​ថា​រាល់​កូន​របស់​នាង​កាឌ្រុ​ទាំងអស់​គឺ​ត្រូវ​តែ​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ចំណី​របស់​កូន​ខ្លួន។​ និយាយ​កាល​ដែល​គ្រុឌ​ទៅ​លួច​យក​ទឹក​អម្រឹត​ពី​ព្រះឥន្ទ​ គ្រុឌ​បាន​សំដែង​ឬទ្ធី​ចេស្តារ​យ៉ាង​អស្ចារ្យ​ និង​មាន​ភាព​ស្មោះត្រង់​ រហូតបាន​ដឹង​ដល់​ព្រះវិស្ណុ​ ហើយ​ព្រះវិស្ណុ​បាន​ផ្តល់​ពរជ័យ​ ព្រម​ទាំង​យក​គ្រុឌ​ធ្វើ​ជា​យានជំនិះ​របស់​ព្រះអង្គ។​ អនុភាព​ហោះ​ហើរ​របស់​គ្រុឌ​គឺ​លឿន​ជា​រន្ទះ​ ហើយ​កម្លាំង​ខ្យល់​ពី​ស្លាប​របស់​គ្រុឌ​គឺ​ខ្លាំង​លើ​ព្យុះ​សង្ឃរា​នានា ព្រះឥន្ទ​បាន​មក​ស្កាត់​ផ្លូវ​គ្រុឌ​ ប៉ុន្តែ​អ្នក​ទាំងពីរ​មិន​ប្រយុទ្ធ​គ្នា​នោះ​ទេ​ ដោយ គ្រុឌ​សន្យា​ថា​នឹង​ប្រគល់​ទឹកអម្រឹត​ដល់​ព្រះឥន្ទ​វិញ​ ក្រោយ​ពេល​ប្រគល់​ឲ្យ​នាគ​ហើយ​នោះ​ ហើយ​ព្រះឥន្ទ​សន្យា​ថា​នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​បណ្តាសា​របស់​គ្រុឌ​ និង​ម្តាយ​ក្លាយ​ជា​ការ​ពិត។​ នៅ​ពេល​យក​ទឹក​អម្រឹត​មក​ដល់​មុខ​នាគ​ ហើយ​នោះ​ គ្រុឌ​បាន​ប្រើ​ល្បិច​ប្រាប់​ដល់​នាគ​ថា​ចាំបាច់​ត្រូវ​ធ្វើ​ពិធី​សិន​មុន​ពេល​ផឹក​ទឹក​អម្រឹត​នេះ​ ហើយ​នៅ​ពេល​ដែល​ពួក​នាគ​កំពុង​ធ្វើ​ពិធី​នោះ​ព្រះឥន្ទ​បាន​មក​យក​ទឹក​អម្រឹត​ទៅ​វិញ​តែ​កំពប់​ទឹក​ខ្លះ​នៅ​លើ​ស្មៅ។ នៅ​ពេល​ដែល​ឃើញ​ទឹក​កំពប់​នៅ​លើ​ស្មៅ​ហើយ​ ពួក​នាគ​ទាំងឡាយ​ខំ​ ប្រឹង​លិទ្ធ​ទឹក​អម្រិត​ទាំង​នោះ​រហូត​ដល់​អណ្តាត​ប្រេះ​ជា​ពីរ​ ដោយ​សារ​ស្មៅ​ រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ។ ព្រះ​វិស្ណុ​បាន​ផ្តល់​វេហារ​ទាំង​មូល​ជា​ទី​លំនៅ​របស់​គ្រុឌ​ ហើយ​រៀបការ​គ្រុឌ​ជាមួយ​នាង​ឧណាតី។ គ្រុឌ​និង​នាងឧណាតី​មាន​កូន​ពីរ​នាក់​គឺ​សម្ប៉ាទិ​ និង​ជតាយុ​ ដែល​កូន​ទាំងពីរ​នេះ​មាន​តួនាទី​ផង​ដែរ​នៅ​ក្នុង​រឿង​ រាមាយាណៈ។ ក្រៅ​ពី​យាន​ជំនិះ​របស់​ព្រះវិស្ណុ​ គ្រុឌ​គឺ​ជា​បរិវារ​ដ៏​ស្មោះត្រង់​ ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ថា​ បរិវារ​ជាន់ខ្ពស់​ រី​ឯ​ហនុមាន​គឺ​ជា​បរិវារ​ជាន់ទាប។
. គ្រុឌក្នុងសង្គមខ្មែរ
      វត្ដមាន​របស់​សត្វ​គ្រុឌ​ នា​សម័យ​ហ្វូណន ត្រូវ​បាន​គូស​បញ្ជាក់​តាម​រយៈ​បដិមា​កម្ម​ លោក​បណ្ឌិត​មីសែល ត្រាណេ​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​ការ​រក​ឃើញ​សត្វគ្រុឌ​ ដែល​គេ​ឆ្លាក់​ជា​ក្បាច់​នៅ​លើ​ក្រឡ​ ឬ​កុលាលភាជន៍​បាន​បញ្ជាក់​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ ប្រភព​បុរេ​អង្គ​សត្វ​គ្រុឌ​មាន​កំណើត​មក​មាន​អាយុ​ប្រមាណ​ ២ ០០០ឆ្នាំមកហើយ។ ចំណែក​សត្វ​គ្រុឌ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ​ និង​ឡាវ​ គឺ​ជា​គ្រុឌ​បាន​ ប្រសូត​ចេញ​ពី​ខឿន​វប្បធម៌​ខ្មែរ​នា​សម័យ​អង្គរ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។​ ក្នុង​ជំនឿ​ខ្មែរ​បុរាណ​ ដែល​បាន​ទទួល​នូវ​មរតក​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​ សត្វ​គ្រុឌ​គឺជា​ស្តេច​បក្សី​ប្រកប​ដោយ​មហិទ្ធិឫទ្ធិ​ខ្លាំងក្លា​អស្ចារ្យ​ ព្រោះ​ថា​សត្វ​នេះ​តំណាង​នូវ​អវកាស​ ឬ​ភាព​លំហ​ ឬ​ធាតុ​ភ្លើ​ង ផ្ទុយ​ពី​គូរ​បដិបក្ស​របស់​ខ្លួន​គឺ​សត្វនាគ​ដែល​តំណាង​ឲ្យ​ធាតុ​ដី​ ឬ​ទឹក​ ប្រភព​នៃ​ភាព​ផូរផង់​ភាព​ត្រជាក់ត្រជុំ។ ការ​គោរព​បូជា​សត្វ​គ្រុឌ​កើត​មាន​តាំង​តែ​ពី​សម័យនគរ​ភ្នំ​ម្ល៉េះ​ ដូច​វត្តមាន​របស់​ចម្លាក់​នៃ​ស្តេច​បក្សី​នេះ​នៅ​លើ​សន្លឹក​មាស​មួយ​ចំនួន​ ដែល​គេ​បាន​ ជួប​ប្រទះ​នៅ​គោក​ប្រាសាទ នៅ​ក្នុង​ខេត្តដុងថាប ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ក្រោម​ជា​ភស្តុតាង​ស្រាប់​ ការ​លេច​ធ្លោរ​ជា​ក្បាច់​លើ​សន្លឹក​មាស​បែប​នេះ​បង្ហាញ​ថា​ ចាប់​តាំង​ពី​សតវត្ស​ទីដល់​ទី គ្រុឌ​បាន​ដើរ​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​វិស័យ​ជំនឿ​សាសនាមនុស្ស​ខ្មែរ​ ចាប់​តាំង​ពី​ពេល​នោះ​មក​បាន​បន្ត​ស្ថានភាព នេះ​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​ ដោយ​បាន​យក​សត្វ​គ្រុឌ​នេះ​ ដើម្បី​ធ្វើ​ជា​គ្រឿង​លំអ​តុបតែង​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ ក៏​ដូច​ជា​វត្ត​អារាម​ដែរ
     
ថ្មីៗ​នេះ​ យោង​លើ​របក​គំហើញ​ខាង​បុរាណ​វិទ្យា​របស់​លោកស្រី​ ឡេ ធី​លៀង នៅ​ម្តុំ​ដែន​ដី​សណ្ត​ផ្នែក​ខាងក្រោម​ ខាង​ទន្លេ​មេគង្គ​ និង​ការ​ស្រាវជ្រាវ​របស់​យើង​នៅ​អង្គរបុរី​ យើង​បាន​ដឹង​ថា​ សត្វ​គ្រុឌ​ បាន​ដើរ​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​វិស័យ​ជំនឿ​សាសនា​ នា​សម័យ​ហ្វូ-ណន​ ឬ​នគរភ្នំ។ ក្រៅ​ពី​ការ​តំណាង​សត្វ​គ្រុឌ​ ជា​ក្បាច់​ក្រឡោត​ អណ្តែត ខ្មែរ​បុរាណ​ក៏​បាន​ឆ្លាក់​សត្វ​នេះ​លើ​សន្លឹក​ មាស​ស្តើងៗ​ ដែល​គេ​ប្រើ​ជា​យ័ន្ត​សម្រាប់​ការពារ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ ឬ​ក៏​មនុស្ស។​ បើ​និយាយ​ម្យ៉ាង​ទៀត ​ការ​ដែល​គេ​ជឿ​ថា​ សត្វ​គ្រុឌ​ គឺ​ជា​សត្វ​ដែល​មាន​ឫទ្ធានុភាព​ខ្លាំងក្លា​នោះ​ បាន​ក្លាយ​ជា​ទំនៀម​ទម្លាប់​មួយ​ដែល​ប្រជាជន​ខ្មែរ​បាន​ប្រកាន់​យ៉ាង​ខ្ជាប់ខ្ជួន​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង​ នៅ​លើ​កាក់​សំណ​មួយ​នៅ​ទីនេះ​ គេ​ឃើញ​សត្វគ្រុឌ​ស្ថិត​ក្នុង​ឥរិយាបទ​មួយ​គួរ​ឲ្យ​ចាប់​អារម្មណ៍​ ព្រោះ​វា​ហាក់់បី​ដូចជា​កំពុង​សម្តែង​ឫទ្ធី​ (ម្ខាង​តំណាង​សត្វគ្រុឌ​ ម្ខាង​ទៀត​សត្វ​ពស់)។​ ក្រៅ​អំពី​ជំនឿ​បែប​ព្រហ្មណ៍​និយម​ខាង​លើ ​សត្វ​គ្រុឌ​នៅ​តែ​បំពេញ​តួនាទី​តុបតែង​លំអ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​រហូត​ដល់​ សតវត្ស​ទី២១​នេះ។
     
ឆ្លង​កាត់​ការ​សិក្សា​វិភាគ​លើ​វិស័យ​បដិមាកម្ម​ នៅ​អង្គរ​បុរី​ យើង​ក៏​បាន​ ជួប​ប្រទះ​ចម្លាក់​សត្វ​គ្រុឌ​មួយ​ចំនួន​ដែល​ឆ្លាក់​លើ​កុលាលភាជន៍​ ព្រម​ទាំង​ជា​ចម្លាក់​លោត​ផង​ដែរយ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ ចម្លាក់ ទាំងនោះ​មាន​អាយុ​តិច​ជាង​បុរាណ​វត្ថុ​ដែល​គេ​បាន​ជួប​នៅ​ក្នុង​ដែនដី​សណ្ត​ ឬ​នៅ​ជ្រលង​នៃ​ដង​ទន្លេ​ចៅប្រះយ៉ា​ ជា​ពិសេស​នៅ​ទី​ក្រុងសុផាន់បុរីដែរ​ ដែល​ជា​ទី​ក្រុង​ចាស់​របស់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​នា​សម័យ​ហ្វូ-ណន​ឬនគរ​ភ្នំ
     
សូម​រំលឹក​ថា​ពាក្យ​គ្រុឌ​ក៏​ដូចជា​នាគ​ដែរ​គឺ​ជា​ពាក្យ​សំស្ក្រឹត​ដែល​សព្វថ្ងៃ​បាន​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ពាក្យ​ខ្មែរ​ទៅ​ហើយគ្រុឌ​ខ្មែរ​នា​សម័យ​វប្បធម៌​បុរេ​អង្គរ​នៃ​ចក្រភព​ភ្នំ​បាន​ឲ្យ​កំណើត​ទៅ​គ្រុឌ​ថៃ​ នា​សម័យ​វប្បធម៌សុខោទ័យ​ អយុធ្យា និង​រតនៈគូសិន្ទ្រ

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. វាបាននិយាយថាឈុតឆាកបុរសខ្មែរស្ងួតពាក្យបណ្តឹងមិនទាន់បានពោលអះអាងការពារខ្លួនឫជារបស់ខ្លួនផ្ទាល់។ អ្នកប្រទេសបណ្តាសា

    ReplyDelete

Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks
Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks