ប្រវត្តិពិធីបុណ្យអុំទូកមានតាំងពីបរមបុរាណដ៏យូរលង់មកហើយ
ដែលមានចែងក្នុងឯកសារប្រវត្តិវិទូបរទេស
ក៏ដូចជាតាមសិលាចារឹកនៅប្រាសាទអង្គរវត្ត។
សូមបញ្ជាក់ថាបុណ្យអុំទូកនេះមានការបកស្រាយប្លែកៗគ្នាជាច្រើន
ហើយពិធីធ្វើក៏ប្លែកៗគ្នាដែរ។
ក.
តាមសៀវភៅជ័យវរ្ម័នទី៧
មាននៅក្នុងវិទ្យាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យយើងពីដើមមកចែងថា៖នៅសម័យអង្គរនាគ្រិស្តសករាជសតវត្សទី១២
ក្នុងកម្ពុជាមានសេចក្តីសុខក្សេមក្សាន្តរុងរឿងណាស់ដោយព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧
ស្តេចចេញធ្វើសង្គ្រាមជើងទឹក
ដើម្បីបង្ក្រាបពួកចាម
ដោយកងទ័ពទូករំដោះប្រទេសកម្ពុជារួចផុតស្រឡះចេញពីខ្មាំងសត្រូវ(គ.ស១១៧
– ១១៨១) ។
រឿងចម្បាំងគ្រានោះមានឆ្លាក់នៅលើជញ្ជាំងប្រាសាទបាយ័ន
និងបន្ទាយឆ្មារ។
ក្នុងចម្លាក់នោះគេឃើញមានកងទ័ពទូកយ៉ាងច្រើនមហិមា
ដែលមានព្រះឆាយាល័ក្ខណ៍ព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧
ប្រថាប់ឈរលើព្រះទីន័ងនាវាចម្បាំងដោយទ្រង់ធ្នូ
និងដំបងយ៉ាងស្វាហាប់ក្នុងចំណោមកងទ័ពទូកទាំងឡាយ។
ខ.
ឯកសារប្រណាំងទូករបស់ក្រុមជំនុំទំនៀមទម្លាប់លេខ១៩០០៤និពន្ធដោយលោក
ថាច់
ប៉ែនហៅបាំង
អាចារ្យនៅពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យរងខេត្តឃ្លាំងកម្ពុជាក្រោមមានចែងថា៖
សម័យលង្វែក
ព.ស២០៧១
គ.ស១៥២៨
ព្រះបាទអង្គចន្ទទី១
ទ្រង់តាំងពញាតាត
ងារជាស្និទ្ធភូបាល
ជាស្តេចត្រាញ់នៅកម្ពុជាក្រោម
ស្រុកបាសាក់។
ស្តេចត្រាញ់នេះបានចាត់របៀបរៀបចំការពារស្រុកដូចតទៅនេះ៖
- ក្រុមទី១
ហៅទ័ពស្រួច
ហាត់ច្បាំងនឹងទូក
ដែលមានទ្រង់ទ្រាយដូចទូកប្រណាំងយើងសព្វថ្ងៃ។
- ក្រុមទី២
ហៅទ័ពជំនួយហាត់ច្បាំងនឹងទូកចែវពីរជួរ
ដែលមានទ្រង់ទ្រាយដូចទូកប្រណាំងយើងសព្វថ្ងៃ
។
- ក្រុមទី៣
ហៅទ័ពបាសាក់
គឺទូកធំមានដំបូល
មានចែវ
មានក្តោងមានទ្រង់ទ្រាយដូចជាទូកបាសាក់
ហៅទូកប៉ុកចាយ
តែរាងស្តូចវែងមានដំបូលតែមួយកាត់ខាងមុខឥតជញ្ជាំង។ល។
ជាទូកដាក់ស្បៀងអាហារសម្រាប់កងទ័ព។
របៀបបង្ហាត់ច្បាំង
"តាមទំនៀមស្តេចត្រាញ់កម្ពុជាក្រោម"
ស្រេចលើមន្រ្តី
៤ទិស "ចតុស្តម្ភ"
ដែលនៅក្នុងឱវាទស្និទ្ធភូបាលស្តេចត្រាញ់គ្រប់ជំពូក
ដែលបញ្ញតិច្បាប់សម្រាប់ស្រុក
។ល។ កំណត់ថ្ងៃពេញបូណ៌មីខែកត្តិក
រដូវអកអំបុកនោះ
មន្ត្រីទាំង
៤ទិស ត្រូវកេណ្ឌទាហានទាំងជើងទឹក
ជើងគោក "សមយុទ្ធ"
១ថ្ងៃ
១យប់ រាល់ឆ្នាំ
។
ចំណែកទាហានជើងទឹកឲ្យទៅប្រឡងឫទ្ធី
ឯទន្លេពាមកន្ថោក្នុងខេត្តឃ្លាំង
ត្បិតទីនោះជាទីប្រជុំទឹក
គ្រប់ខេត្តទៅមកបានស្រួល
។
តាមសៀវភៅ
និងឯកសារ
ជាប្រភពទាំងពីរខាងលើនេះ
អាចសន្និដ្ឋានបានថា
ប្រទេសកម្ពុជាសម័យបុរាណ
ជាប្រទេសមានកងទ័ពជើងទឹកយ៉ាងខ្លាំងពូកែ
និងមានពិធីហ្វឹកហ្វឺន
ពិធីសមយុទ្ធកងទ័ពនេះ
ជាប្រពៃណីជាប់រៀងរាល់ថ្ងៃ
ហើយអាចសន្និដ្ឋានថាប្រទេសកម្ពុជាធ្វើពិធីនេះរៀងរហូតមក
គឺជាប់តំណមកពីសមយុទ្ធក្នុងសម័យបុរាណនេះឯង។
គ-
ឯកសារខ្លះ
បាននិយាយថា
ពិធីបុណ្យអុំទូក
គឺជាបុណ្យប្រពៃណីជាតិដ៏ធំមួយនៅប្រទេសកម្ពុជា។
បុណ្យនេះមានរូបភាពប្រហាក់ប្រហែលនឹងបុណ្យប្រចាំរដូវរបស់ជនជាតិអឺរ៉ុប
ដែលមានឈ្មោះថា
សាំង
ហ្សង់
ដែលបច្ចុប្បន្នប្រារព្ធធ្វើនៅអឺរ៉ុបខាងជើង។
ប្រពៃណីខ្លះ
មានប្រវត្តិជាប់ទាក់ទងយ៉ាងជិតស្និទ្ធទៅនឹងប្រវត្តិនៃព្រះពុទ្ធជាម្ចាស់។
ប៉ុន្តែការបកស្រាយមួយដែលអាចយកជាការគ្រប់គ្រាន់គឺក្នុងបំណង
"ដឹងគុណដល់ព្រះគង្គា
និងព្រះធរណីដែលបានផ្តល់ដល់ជីវភាពរស់នៅនិងសុខុមាលភាពចំពោះទឹកដីវិញ
ដែលយើងនាំគ្នាធ្វើឲ្យកករល្អក់"។
ការបកស្រាយចុងក្រោយនេះ
គឺដូចគ្នាបេះបិទទៅនឹងទំនៀមទម្លាប់នៃព្រហ្មញ្ញសាសនា
ហើយស្របនឹងស្ថានភាពភូមិសាស្ត្រជាក់ស្តែង
និងជីវភាពរស់នៅប្រចាំថ្ងៃរបស់ប្រជាកសិករយើង។
ពិធីបុណ្យអុំទូកប្រព្រឹត្តទៅនាថ្ងៃពេញបូណ៌មី
ខែកត្តិក
ស្របទៅនឹងរដូវទឹកជំនន់
ដែលក្នុងរយៈពេលប៉ុន្មានខែមកហើយ
បានធ្វើឲ្យបឹងបួរទាំងឡាយក្លាយទៅជាសមុទ្រដ៏ធំល្វឹងល្វើយ
ហើយក៏បញ្ជាក់ទៀតថា
ពេលនោះស្រូវក្នុងស្រែកំពុងតែទុំហើយ។
នៅពេលដែលទឹកទន្លេមេគង្គលិចជន់
"សីហា-វិច្ឆិកា"
ទឹកជំនន់ដ៏សន្ធឹកសន្ធាប់
បានចូលចាក់ស្រោចស្រប់បឹងបួរតាមរយៈបឹងទន្លេសាប
ដែលហូរពីត្បូងទៅជើង។
ដល់រដូវទឹកស្រក់ដែលចាប់ផ្តើមនៅខែវិច្ឆកា
ទឹកបឹងបួរហូរត្រឡប់តាមទន្លេសាបដដែលពីជើងមកត្បូងវិញ។
ទឹកជំនន់នៃទន្លេមេគង្គ
ពិសេសជំនន់នៅតាមបឹងបួរមានប្រភពមកពីប្រទេសទីបេដ៏សែនឆ្ងាយ
បានផ្តល់ជីវភាពនូវស្រែចម្ការនៅប្រទេសកម្ពុជា។ដីល្បាប់ដែលបានដោយសារទឹកជំនន់នៃទន្លេបឹងបួរទាំងឡាយបានធ្វើឲ្យដីមានជីជាតិ
បង្កបាននូវធនធានសម្បូរបែប
នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។
ដំណាំទាំងឡាយ
ដែលកសិករខ្មែរធ្វើតាមចង្វាក់នៃទឹកសម្រកបានផ្តល់នូវផលយ៉ាងច្រើន
រាំងស្កាត់នូវគ្រោះទុរ្ភិក្សនិងផ្តល់សុភមង្គល។
ដូច្នេះហើយបានជាដល់រដូវទឹកស្រក
បុរាណខ្មែរយើងក៏កំណត់យកថ្ងៃពេញបូណ៌មី
ខែកត្តិក
ជារៀងរាល់ឆ្នាំ
រៀបចំពិធីអុំទូកបណ្តែតប្រទីប
សំពះព្រះខែ
អកអំបុក
ដើម្បីសំដែងមនោសញ្ចេតនាដឹងគុណចំពោះទន្លេមេគង្គ
និងទន្លេសាប
ដែលបានផ្តល់ជីជាតិយ៉ាងសំខាន់បម្រើវិស័យកសិកម្ម។
No comments:
Post a Comment